załączył(a): Artur Banasiak dnia: 2016-07-04 13:41
Pracami Mienia Komunalnego i Planowania Przestrzennego kieruje kierownik.
Magdalena Pospiech
pospiech-magdalena@o2.pl
tel.: 77 431 50 16; 77 431 50 17; 77 431 50 16
Do zadań Wydziału należy w szczególności:
I. Z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody i ochrony zwierząt:
1. Wydawanie zezwoleń na usuwanie drzew i krzewów po uprzednich oględzinach, wymierzanie kar za usuwanie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia.
2. Prowadzenie działań zapewniających przestrzeganie wymagań i norm wpływu zachowań osób fizycznych i jednostek organizacyjnych na środowisko naturalne.
3. Przyjmowanie informacji i raportów o stanie środowiska, opracowywanych przez WIOŚ w Opolu oraz współpraca z innymi jednostkami samorządu w zakresie ochrony środowiska, popularyzacja ochrony środowiska wśród mieszkańców.
4. Realizacja zadań z zakresu opieki nad zwierzętami, współpraca ze schroniskami dla zwierząt bezdomnych,
5. Opracowywanie uchwał oraz zawieranie umów dotyczących ochrony bezdomnych zwierząt.
6. Przyjmowanie informacji o zagrożeniu chorobami zakaźnymi, przekazywanie poleceń Powiatowego lekarza weterynarii w celu usunięcia zagrożenia chorobami.
7. Opiniowanie do zatwierdzania przez Burmistrza planów łowieckich, przygotowywanie opinii o wydzierżawieniu obwodu łowieckiego. Mediacje dla polubownego rozstrzygania spraw o odszkodowania.
8. Przygotowywanie opinii w sprawie zalesień gruntów porolnych, udostępnianie mieszkańcom uproszczonego planu urządzenia lasu komunalnego.
9. Opracowywanie danych do POŚ i innych wymaganych opracowań, planów, programów, raportów. 10. Realizacja zadań wynikających z Programu Ochrony Środowiska oraz opracowywanie raportów z tego zakresu.
11. Prowadzenie postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko.
12. Prowadzenie postępowań o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, przeprowadzanie procedury w zakresie uzgodnień z właściwym organami.
13. Prowadzenie publicznie dostępnego wykazu informacji o środowisku orz dokonywanie wpisów zgodnie z określonym zakresem czynności.
14. Naliczanie opłat emisyjnych za korzystanie ze środowiska i prowadzenie ewidencji w tym zakresie, dla Gminy Otmuchów oraz odrębnie dla Gospodarstwa Komunalnego.
15. Przyjmowanie wniosków o udzielenie (wypłatę) dofinansowania do inwestycji ekologicznych i opracowywanie umówna w/w dotacje.
16. Prowadzenie postępowań w przypadkach naruszenia przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz wykonywanie kontroli w związku z interwencjami mieszkańców.
17. Organizowanie usuwania odpadów komunalnych oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie, ustalanie tras, kontrola ilości usuwanych odpadów, interwencje w przypadku nie stosowania się mieszkańców do zasad utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy, nakazywanie mieszkańcom podłączenia się do kanalizacji jeżeli taka istnieje.
18. Wydawanie zezwoleń na usuwanie odpadów komunalnych przez podmioty inne niż gminne jednostki organizacyjne.
19. Nadzór nad utrzymaniem czystości na drogach i chodnikach na terenie Gminy.
20. Zagospodarowywanie lasu komunalnego oraz nadzór nad jego utrzymaniem.
21. Prowadzenie i nadzorowanie segregacji odpadów komunalnych na terenie Gminy oraz określanie dalszych potrzeb w tym zakresie.
22. Wydawanie zezwoleń na prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt.
23. Prowadzenie ewidencji zawartych umów na odbiór odpadów komunalnych, zbiorników bezodpływowych i istniejących oczyszczalni przydomowych. Kontrola ilości usuwanych odpadów i nieczystości płynnych, wydawanie decyzji ustalających postępowanie zastępcze oraz naliczanie opłat w tym zakresie.
24. Prowadzenie spraw w zakresu utrzymania czystości i przestrzegania wymogów sanitarnoporządkowych na terenie gminy.
25. Projektowanie, organizacja i nadzór nad montażem placów zabaw na terenie gminy.
26. Współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Nysie w zakresie przestrzegania czystości i porządku.
27. Sprzedaż materiałów budowlanych z odzysku ( krawężniki, płytki chodnikowe itp.).
28. Prowadzenie ewidencji kąpielisk, przygotowywanie projektów uchwał RM w tym zakresie.
29. Nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniem, ustalanie zakazów wprowadzania ścieków do wody - oględziny w terenie w przypadkach odprowadzania ścieków i zanieczyszczania wód.
30. Zaopatrzenie w wodę, współpraca z Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w Otmuchowie, w szczególności w zakresie ustalania taryf na ceny wody i ścieków.
31. Zobowiązanie mieszkańców zagrożonych powodzią do wykonania posiadanymi siłami i środkami pilnych prac zabezpieczających przed powodzią.
32. Współpraca ze spółkami wodnymi.
33. Prowadzenie postępowań w zakresie korzystania z urządzeń wodnych ( cieki , rowy itp..), uczestnictwo w postepowaniach dotyczących pozwoleń wodno-prawnych.
34. Opiniowanie wniosków w sprawie wydawania przez Starostę decyzji zatwierdzających program gospodarki odpadami niebezpiecznymi.
35. Przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadów niebezpiecznych w ilości do 1 tys. ton rocznie.
36. Wydawanie zgody na miejsce oraz sposób gromadzenia odpadów składowanych w innym miejscu niż składowisko odpadów.
37. Prowadzenie wojewódzkiej bazy wyrobów azbestowych, przyjmowanie oświadczeń właścicieli o posiadaniu lub demontażu wyrobów z azbestu.
38. Realizacja Gminnego Programu Usuwania Wyrobów Azbestowych.
39. Wprowadzanie danych do Wojewódzkiej Bazy Wyrobów Zawierających Azbest.
40. Prowadzenie monitoringu byłego wysypiska odpadów komunalnych.
41. Wprowadzanie danych dotyczących emisji w zakresie zanieczyszczeń powietrza do systemu KOBIZE.
42. Przygotowywanie sprawozdań z zakresu ochrony środowiska.
43. Opracowywanie ankiet zawierających informacje dotyczące ochrony środowiska dla Starostwa Powiatowego w Nysie i firm wykonujących opracowania strategiczne.
44. Występowanie do WIOŚ w Opolu z wnioskami o podjęcie czynności kontrolnych.
45. Współpraca z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Opolu w zakresie ochrony obszaru NATURA 2000 oraz udział w informowaniu społeczeństwa w sprawach prowadzonych przez RDOŚ w Opolu, przygotowywanie pism z potwierdzeniem okresu obwieszczenia także dla Wojewody Opolskiego.
46. Opiniowanie dokumentów przesyłanych z województwa i powiatu.
47. Prosument Opolski – przyjmowanie wniosków o dofinansowanie do OZE, ich kompletowanie i przesyłanie do WFOŚ i GW.
48. Realizacja wniosków dotyczących udzielania informacji o środowisku. II. Z zakresu rolnictwa.
1. Współpraca z ośrodkami doradztwa rolniczego, szczególnie w zakresie szkoleń organizowanych dla rolników.
2. Przygotowywanie umów 10-cio letnich na dzierżawę gruntów rolnych.
3. Prowadzenie postępowań w sprawach klęsk żywiołowych w rolnictwie: susza, porost zbóż, pożar, gradobicie itp., współdziałanie w tym zakresie z ODR i UW.
4. Prowadzenie spraw z zakresu sprzedaży drewna pozyskiwanego na terenach własnych.
5. Prowadzenie spraw z zakresu funkcjonowania funduszy sołeckich.
6. Przygotowywanie decyzji nakazujących właścicielowi dokonanie zabiegów ochronnych przeciwdziałających degradacji gruntów rolnych.
7. Sprawowanie opieki nad cmentarzami oraz pomnikami walk i męczeństwa, z punktu widzenia utrzymania ich oraz terenów przyległych.
8. Popularyzacja rolnictwa ekologicznego, rozwój przedsiębiorczości wśród rolników, współpraca z instytucjami i organizacjami rolniczymi.
III. Z zakresu zasobów mienia komunalnego. Do zadań Wydziału w tym zakresie należy prowadzenie racjonalnej gospodarki mieniem komunalnym, a w szczególności:
1. Gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy w zakresie uregulowanym ustawą.
2. Sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użyczenie lub dzierżawę nieruchomości gminnych.
3. Sprzedaż lokali mieszkalnych i użytkowych.
4. Sprzedaż oraz oddawanie w użytkowanie wieczyste działek budowlanych, gruntów rolnych i pozostałych.
5. Przekazywanie w trwały zarząd nieruchomości jednostkom organizacyjnym Gminy.
6. Organizowanie przetargów na sprzedaż, oddawanie w użytkowanie wieczyste, dzierżawę nieruchomości gminnych.
7. Wygaszanie trwałego zarządu i przejmowanie nieruchomości do gminnego zasobu.
8. Prowadzenie spraw związanych z regulacją udziałów procentowych w częściach wspólnych budynków i gruntów.
9. Regulowanie w księgach wieczystych stanu prawnego nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży i wykupu.
10. Wykonywanie bądź rezygnacja z prawa pierwokupu nieruchomości.
11. Przekazywanie i przejmowanie nieruchomości na rzecz Gminy.
12. Prowadzenie spraw związanych z uwłaszczeniami.
13. Organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości gminnych.
14. Prowadzenie spraw z zakresu przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
15. Udział w pracach związanych z aktualizacją planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie zagospodarowania terenów stanowiących własność Gminy
16. Wykonywanie zadań wynikających z pełnomocnictwa notarialnego udzielonego aktem notarialnym rep. A nr 3678/2012 z dnia 26.11.2012r.
17. Przygotowywanie informacji o przybytku i ubytku mienia gminy(druki OT, PT, LT).
18. Przygotowywanie Rejestru VAT, przechowywanie książek obiektów.
19. Ubezpieczanie majątku gminy, przygotowywanie majątku do ubezpieczenia, likwidacja szkód
IV. Z zakresu spraw geodezyjnych:
1. Prowadzenie spraw dotyczących rozgraniczeń nieruchomości.
2. Prowadzenie spraw z zakresu podziału nieruchomości.
3. Zatwierdzanie podziałów geodezyjnych.
4. Planowanie i wnioskowanie potrzeb rzeczowych i finansowych celem zapewnienia odpowiednich środków w budżecie Gminy na wykonanie drobnych prac geodezyjnych dla potrzeb Urzędu ( wyrysy, wypisy, odpisy, mapy podziałowe).
5. Administrowanie gruntami komunalnymi.
6. Zaopatrywanie w mapy i dane geodezyjne niezbędne dla działalności pracowników Urzędu.
7. Prowadzenie wewnętrznej ewidencji gruntów.
8. Przygotowywanie materiałów i projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawie nazewnictwa ulic i placów.
9. Prowadzenie dokumentacji numeracji porządkowej budynków i nieruchomości.
10. Prowadzenie spraw dotyczących regulacji stanu prawnego dróg i innych nieruchomości gminnych.
11. Regulowanie w księgach wieczystych stanu prawnego nieruchomości gminnych.
12. Prowadzenie dzierżaw gruntów komunalnych przeznaczonych czasowo do użytkowania rolniczego.
13. Przygotowywanie umów na oddawanie w użyczenie, dzierżawę nieruchomości gminnych.
14. Przygotowywanie umów na dzierżawę ogródków działkowych oraz regulowanie stanu terenowo - prawnego gruntów wspólnot mieszkaniowych.
15. Prowadzenie procedury ustalanie opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, trwałego zarządu, dzierżawy, oraz opłat adiacenckich (z wyłączeniem nieruchomości przeznaczonych w planie miejscowym na cele rolne i leśne) oraz ich aktualizowanie.
16. Prowadzenie i aktualizacja mapy ewidencyjnej (dla celów wewnętrznych).
17. Sporządzanie wykazów użytkowników wieczystych oraz dzierżawców gruntów dla potrzeb Wydziału Budżetu, Podatków i Opłat Urzędu.
18. Występowanie do Wojewody o dodatkową komunalizacje mienia Skarbu Państwa.
19. Organizowanie przetargów na dzierżawę gruntów gminnych.
20. Wystawianie faktur VAT na dzierżawę gruntów oraz dla użytkowników wieczystych.
21. Prowadzenie spraw związanych z ochroną znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magenetycznych.
23. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Miejskiej, informacji oraz opinii na potrzeby
Burmistrza, z zakresu prowadzonych spraw.
V. Z zakresu Panowania Przestrzennego.
1. Inicjowanie i koordynowanie prac związanych ze sporządzaniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz dokonywaniem zmian w tych planach, a w szczególności:
a. Dokonywanie analizy i wyboru obszarów terenu Gminy przeznaczonych do opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
b. Dokonywanie analizy zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Gminy w celu oceny aktualności studium i planów miejscowych.
c. Organizowanie zamówień publicznych na wykonywanie planów miejscowych oraz zmian studium, a także na sporządzanie projektów decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Prowadzenie rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym: gromadzenie, przechowywanie bieżących i uchylonych planów.
3. Orzekanie o sposobie zagospodarowania przestrzennego terenu w przypadkach ustalenia w planach zagospodarowania przestrzennego zasad ich tymczasowego zagospodarowania.
4. Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenów dla inwestycji, a w przypadku braku planów zagospodarowania przestrzennego zlecanie przygotowania takiej decyzji.
5. Ustalanie zgodności podziałów geodezyjnych terenów z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
6. Udostępnianie informacji dotyczących ochrony środowiska określonych ustawą o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie, w przypadku wniosków o wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
7. Ocenianie i prognozowanie oddziaływania inwestycji na środowisko przy sporządzaniu planu zagospodarowania przestrzennego ( ustawa Prawo Ochrony Środowiska) oraz przy wydawaniu decyzji o ustalaniu warunków zabudowy o zagospodarowaniu terenu.
8. Udział w planowaniu zamierzeń inwestycyjnych gminy w zakresie architektoniczno – urbanistycznym.
9. Opiniowanie wstępnych podziałów nieruchomości oraz prowadzenie spraw związanych z ustalaniem warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
10. Opiniowanie pod kątem zgodności z planem zagospodarowania przestrzennego zamierzeń gospodarczych.
11. Wydawanie opinii w zakresie zgodności wniosków z planem zagospodarowania przestrzennego, lub w razie braku planu stosując odpowiednio przepisy o ustalaniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
12. Współdziałanie z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego.
13. Inicjowanie powołania i współpraca z komisją nadzoru urbanistycznego.
14. Wydawanie decyzji o warunkach zabudowy.
15. Wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.
16. Występowanie w imieniu Burmistrza o decyzje o warunkach zagospodarowania terenu i o pozwolenie na budowę, w przypadkach kiedy inwestorem jest Gmina.
17. Wydawanie wypisów i wyrysów ze studium oraz z planów miejscowych.
18. Opiniowanie w formie postanowienia wstępnych projektów podziału nieruchomości.
19. Wydawanie opinii związanych z lokalizacją i formą plastyczną reklam na terenie miasta.
20. Prowadzenie spraw związanych z lokalizacją reklam na gruntach będących własnością gminy, z wyłączeniem pasa drogowego, w tym sporządzanie umów.
21. Współdziałanie w opracowywaniu ofert inwestycyjnych.
22. Prowadzenie postępowań w prawach związanych z koncesjonowaniem wydobycia kopalin.
23.Opiniowanie koncesji na wydobywanie kopalin.
24. Opiniowanie planów ruchu kopalni.
25. Prowadzenie ewidencji złóż kopalin.
26. Opiniowanie zezwoleń na wyłączenie z produkcji rolniczej gruntów rolnych klasy I – III.
27. Prowadzenie spraw związanych z wyłączeniem gruntów rolnych z produkcji rolniczej.
Urząd Miejski w Otmuchowie
ul. Zamkowa 6
48-385 Otmuchów
tel./fax. (77) 431 50 16; tel.: (77) 431 50 17
Pomocne linki :
Redakcja: